Translate to multiple languages

Subscribe to my Email updates

https://feedburner.google.com/fb/a/mailverify?uri=helgeScherlundelearning
Enjoy what you've read, make sure you subscribe to my Email Updates

Tuesday, March 09, 2010

Teachers will not podcast their lectures in Denmark

Danske studerende ville blive klogere, hvis underviserne podcastede deres forelæsninger. Men underviserne er bange for at lave fejl.
Podcasting af forelæsninger kan optimere de studerendes forståelse af faget og give højere karakterer til eksamen. Det viser en undersøgelse fra det amerikanske universitet State University of New York.

I Danmark er underviserne utrygge ved at lægge deres forlæsninger på nettet. En undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at mens tre ud af fire studerende mener, at podcasting af forelæsningerne er en god íde, så er der kun en ud af fire universitetsundervisere, der er positive.
Det viser en rundspørge blandt 415 undervisere og 210 studerende på Aarhus Universitet

"Der har været stor modstand blandt underviserne, fordi de har været bange for, om de sagde noget forkert eller gav et skidt eksempel," siger lektor Pernille Rattleff, der forsker i IT og læring på Danmarks Pædagogiske Universitet.
På Danmarks Pædagogiske Universitet har man forsøgt at imødekomme undervisernes usikkerhed med de såkaldte webcasts, der kun er internt tilgængelige for de studerende.

"Man kan dele forelæsningen op sådan, at man ikke optager eksempler eller resultater, der stadig ikke er offentliggjorte," siger Pernille Rattleff.
Læs mere...


Related links
Podcast-konflikt spøger på universiteterne
'iTunes university' better than the real thing


iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors?
By Dani McKinney *, Jennifer L. Dyck, Elise S. Luber


Abstract
iTunes University, a website with downloadable educational podcasts, can provide students the opportunity to obtain professors’ lectures when students are unable to attend class. To determine the effectiveness of audio lectures in higher education, undergraduate general psychology students participated in one of two conditions. In the lecture condition, participants listened to a 25-min lecture given in person by a professor using PowerPoint slides. Copies of the slides were given to aid note-taking. In the podcast condition, participants received a podcast of the same lecture along with the PowerPoint handouts. Participants in both conditions were instructed to keep a running log of study time and activities used in preparing for an exam. One week from the initial session students returned to take an exam on lecture content. Results indicated that students in the podcast condition who took notes while listening to the
podcast scored significantly higher than the lecture condition. The impact of mobile learning on classroom performance is discussed.

Read more...

POD- OG WEBCAST

  • Podcast: Lyd- eller videooptagelse, der kan downloades i programmer som iTunes og senere overføres til iPod.
  • Webcast: Lyd- eller videooptagelse, der kun kan afspilles eller streames på computeren. Kan bruges på et uddannelsessteds intranet, og lægges dermed ikke ud på internettet.
Kilde: Karin Høgh, PodConsult

Source: DPU i medierne og URBAN